Sprievodca svetom cestovania - otvor myseľ, spoznaj svet

Na čo si dať pozor v horúčavách

44 0

Letné horúčavy so sebou prinášajú viaceré zdravotné riziká. U niekoho to môže byť kolaps alebo celkové zlyhanie niektorého z dôležitých orgánov v tele. Vysoké teploty sú však zvýšeným rizikom aj pre športovcov a neobchádzajú ani najsilnejších jedincov, ktorí zanedbali niekoľko podstatných vecí. Pozrime sa teda na to, ako sa pred negatívnymi účinkami tepla chrániť.

Pozor na prehriatie organizmu

Počas dní s vysokými teplotami by ste si mali dávať pozor na prehriatie organizmu, ktoré môže sprevádzať až kolaps. Pri extrémoch, ktoré na Slovensku každoročne zažívame, toto neplatí len pre malé deti a seniorov. Teplo so sebou prináša zvýšenú záťaž pre každého. Ak sa nebudete dostatočne chrániť, vášmu telu hrozí prehriatie a úpal. Jeho príznakmi sú najmä únava, malátnosť a nevoľnosť.

K negatívnym účinkom vysokých teplôt môžete pridať možnosť dehydratácie, ktorú sprevádzajú bolesti hlavy, závraty a poruchy sústredenia či koordinácie. Preto je dôležité, aby ste sa pred teplom chránili.

Počas poludňajších hodín by ste mali vyhľadávať najmä tienisté miesta. A počas dňa by ste sa nemali dlhšie zdržiavať vonku bez pokrývky hlavy. Ak máte radi dlhé prechádzky alebo športujte, na tieto aktivity sú vhodné skoré ranné alebo večerné hodiny. Dôležitou súčasťou ochrany pred prehriatím je aj dostatočný pitný režim.

Dbajte na pitný režim

Počas dňa by mal dospelý človek vypiť 2,5 – 3 l vody. Toto množstvo je vhodné rozdeliť rovnomerne, aby ste telo zásobovali tekutinami počas celého dňa. Pite v menších dávkach a častejšie. Pozor na nápoje s obsahom kofeínu, chinínu, cukru a alkoholu. Ak chcete, aby vaše telo prijalo dostatok tekutín, najvhodnejšími nápojmi sú voda, bylinkové čaje a riedené ovocné či zeleninové šťavy. Na pitný režim si musia dávať zvlášť pozor malé deti a starší ľudia. Tí totiž nepociťujú smäd tak intenzívne.

Ako športovať počas horúčav

Počas horúcich dní by ste nemali zvyšovať dávky tréningu. Aj každodenné činnosti v extrémnych horúčavách vyčerpávajú ľudské telo viac, ako ste zvyknutý. Teplo tiež spôsobuje pokles výkonnosti.

Najvhodnejšími športami sú vodné športy, korčuľovanie, bicyklovanie, beh a plážový volejbal. Dbajte pri tom na dostatočný pitný režim. Vhodná je voda a športové nápoje s obsahom elektrolytov. Na ochladenie organizmu po cvičení je vhodná vlažná až studená sprcha alebo pobyt v bazéne.

Pri cvičení počas horúcich dní by ste mali myslieť aj na to, že teploty okolo poludnia nie sú na šport vhodné. Ak svieti slnko, nezabudnite na šiltovku a slnečné okuliare.

Napíšte komentár

Your email address will not be published.