Sprievodca svetom cestovania - otvor myseľ, spoznaj svet

Štvorica zlozvykov, ktoré najviac škodia spojke v aute. Robíte ich aj vy?

476 0

Keď sa v súvislosti s autami spomenie spojka, mnohým začínajúcim, či „sviatočným“ vodičom, ktorý jazdia na aute s manuálnou prevodovkou, prebehnú po chrbte zimomriavky. Spojka však nie je len spojkový pedál, ktorého sa títo vodiči tak obávajú.

Pedál nie je všetko

V podstate by sa dalo povedať, že spojkový pedál je len „nástrojom“ na ovládanie spojky. Tá sa totiž skladá z úplne iných súčiastok, ktorými sú (v prípade suchej trecej jednokotúčovej spojky) zotrvačník, prítlačný kotúč a trecí kotúč, resp. trecia lamela.

Spojkový pedál alebo presnejšie to, ako s ním narábame, má však veľký vplyv na životnosť spojky. Samozrejme, spojka sa opotrebúva každému vodičovi, ale je niekoľko zlozvykov, ktorých sa mnohí šoféri dopúšťajú a zbytočne tak skracujú životnosť svojej spojky. Chcete vedieť, či ich nerobíte aj vy?

Zbytočný čas strávený s vyšliapnutou spojkou

Jedným z potrebných autodielov, ktorý je možné nevhodným „správaním“ sa voči spojke zbytočne rýchlo opotrebovať, je vypínacie ložisko spojky. Tomu špeciálne škodí státie na križovatke so zaradenou rýchlosťou a vyšliapnutou spojkou. Robiť na križovatkách toto nemá absolútne žiadny zmysel.

Podobne negatívny vplyv má aj pomalé preraďovanie. Je to jednoduché, čím dlhšie je spojka vyšliapnutá, tým je viac namáhaná. Preto sa treba snažiť preraďovať čo najmenej a keď už na to dôjde, treba to urobiť čo najrýchlejšie.

Krátke pohyby vpred a odkladanie si nohy na pedál

Vráťme sa ešte na križovatku. Sústavné posúvanie sa krátkymi pohybmi vpred, aj keď stále svieti červená, to je tiež jeden zo zaručených receptov na to, ako svoju spojku „odpáliť“ predčasne. Takéto správanie totiž zbytočne prehrieva lamelu a práve vysoká teplota je pre túto súčasť spojky najväčší problém.

Častým z týchto zlozvykov je aj odkladanie si nohy na spojkový pedál. Aj keď tí, ktorí toto robia, si myslia opak, pravdou je, že určitý tlak na pedál a tým pádom aj na spojku vyvíjajú. A to hlavne pri nerovnostiach, ktorých je na našich cestách „požehnane“. Na odkladanie nohy predsa slúži miesto vedľa spojkového pedála.

Zdroj obrázka:

Autor: Velimir Zeland / Shutterstock.com